maandag 11 augustus 2008

Vuil


Als mijn Eliot niet op kamp is, wordt hij in beslag genomen door zijn electronika. Zijn gsm (vervloekt zij de uitvinder van dit duivelse apparaat, dat hij of zij ten eeuwigen tijde gefistfucked moge worden in de darkrooms van de hel), die waarschijnlijk meer verslijt door de muziek die hij er mee speelt en door het gebruik van de camera, dan dat hij er mee belt, en de computer natuurlijk die tegenwoordig nog bijna enkel door hem wordt gebezigd om te chatten. Qua houding doet hij tussendoor zo veel mogelijk zijn best om een algehele lamlendigheid en verveling uit te stralen. Elke vraag of opmerking wordt afgeblokt door een geeuwend: "En daaan?", en aan tafel zijn de meeste gerechten kortweg "vuil". Boontjes met gebakken ui met vogels zonder kop en aardappelen met een vleessausje, "da's vuil!". De 5-sterren spinazietaart van mijn Huguette met een Waldorf-salad, "vuil." Macaroni met ham in kaassaus, "ronduit smerig".

Ja, ja. Wij lachen wat af met onze Eliot.
Gisteren zijn we naar Wall-E geweest. De sympatieke hoofdfiguur was na een ongelukje zijn geheugen kwijt. Eliot in het halfduister, smekend: "Oh nee, het komt toch goed he, het moet terug goedkomen." Ik moet zeggen dat ik ook een paar keer de krop in de keel kreeg tijdens de film, maar dat zeg ik tegen niemand.
Ik denk dus dat er diep in Eliot altijd nog wel dat jongetje zal te vinden zijn dat ontroerd kan worden door een tekenfilm, gelijk wat voor nare dingen er met zijn lijf gebeuren, volwassen worden bijvoorbeeld.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat beklaag jij je over Eliot zijn stopwoordje (?) "vuil"... Ik herinner mij een ventje van ongeveer dezelfde leeftijd... Weet je wat die altijd zei? "Neuje" en "lott mich gerust" en daarbij de armen over mekaar en de kin op de borst...

Marc Ogiers zei

Ik was niet het meest levendige en positieve kind toen ik zo oud was als Eliot. In vergelijking met mij bruist en piekt hij veel meer dan ik. Ik beklaag me dan ook helemaal niet. Ik wil alleen maar in kaart brengen. Dingen waar je later met plezier aan zou kunnen terugdenken als je ze opnieuw leest. Trouwens, mijn stukje eindigt positief. In de beeldenstormer zit een kleine dromer, die ook nog in mij zit. En dat wil ik cultiveren. Bij hem zowel als bij mij.