zaterdag 15 maart 2008

Els in Saint-Malo

Els Roosen:
"Ami en ik zijn net terug van een tripke Saint-Malo. Een drietal zalige dagen, waar de weergoden ons eens even hebben laten zien tot wat ze in staat zijn.

Ik wil toch even met jullie delen wat we de eerste avond in Saint-Malo hebben meegemaakt. Ik zal een poging doen om het uit te leggen, maar de weerkundigen onder jullie zullen dit waarschijnlijk beter kunnen. 2 maal per jaar hebben ze daar een vloed die tot aan de dijk van het strand komt. Dit zou te maken hebben met stand van de zon tov de aarde (maart en september). Afhankelijk van de windrichting op dat moment, maakt deze vloed nog spectaculairder en botsen de golven over de dijk. Alleen de avond dat wij er waren, stond niet alleen de zon goed tov de aarde, was de windrichting de goeie, maar was er ook een enorme windkracht... Waardoor wij dat natuurgevaar hebben meegemaakt. Ik kan niet goed omschrijven hoe onstuimig de zee was en hoe de golven bulderden. Het was immens!!
De foto toont aan waar we op stonden. Het verhoogje van de vitrine van de verzekeringsmaatschappij. En het donkere filmke geeft jullie een idee waar we een uur naar hebben staan kijken. Na een half uur tijd was de straat veranderd in een rivier en na een uur werden we verrast door een golf recht op ons. Kletsnat, zijn we dan maar, veiligheidshalve naar ons hotel gegaan. De pret was over. Maar mensen, dit was spectaculair!!! Maar wel heel gevaarlijk. Het meisje aan de receptie van het hotel had ons gezegd dat dit een uurtje zou duren, maar dat heeft dus heel de avond en nacht geduurd.
En wanneer we terug naar de stad liepen, hadden we echt een wrang 'morning after' gevoel. Quelle ravage dat de storm had aangedaan, de deur van het gebouw waar wij stonden was ook stukgegaan, dus wij zijn daar blijkbaar goed op tijd vertrokken. Helaas is er ook een man overleden.

Het 'even gaan uitwaaien' is ons wel heel letterlijk genomen. Maar goed, het waren prachtigen dagen, ik heb zeker mijn zinnen kunnen verzetten. Ik kan het iedereen aanraden om er eens naartoe te gaan. Samen met een stopje in Fougères en Le Mont-Saint-Michel.

De foto's van onze trip vinden jullie hier terug.

Dikke knuffel,
elske"

Geen opmerkingen: